tower crane inspection

گواهی سلامت تاورکرین جرثقیل برجی:در این قسمت ابتدا با انواع جرثقیل های برجی و قطعات تاور کرین و نکات حیاتی در خرید تاور کرین آشنا شده و مسائل پر اهمیت ایمنی و بازرسی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) بیان می گردد. با مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین با نمایش فیلم آشنا می شوید. استاندارد ASME B30.3 که استاندارد جرثقیل های برجی است ، در این قسمت قابل دانلود است. چک لیست بازرسی روزانه و هفتگی تاور کرین به بهینه ترین شکل ممکن تنها و تنها توسط تیم دکتر صنعت به صورت رایگان در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. این چک لیست قابل استفاده توسط اپراتور های تاور کرین و مسئولین بهداشت و ایمنی کار، کارگاه ها می باشد. همچنین می توانید استاندارد تجهیزات بالابری و اسلینگ ها، مثل سیم بکسل، زنجیر، تسمه و … را دانلود کنید. استاندارد قلاب ، وینچ و استاندارد ملی بازرسی ، نگهداری و تعمیر سیم بکسل نیز در این صفحه به صورت کامل قابل مشاهده است.

آشنایی با انواع تاور کرین ها، قطعات، و نکات مهم حین خرید تاور کرین ها:

تاور کرین ها ( جرثقیل برجی )، شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از همان قطعات اصلی تشکیل شده اند. معمولا پایه تاور کرین ( پایه تثبیت ) در بتن مسلح قرار می گیرد و گاهی اوقات به بخش هایی از سازه و یا ساختمان هم، توسط کمربند مهار می شود. تاور کرین ها معمولا بهترین ترکیب از ارتفاع و ظرفیت بالابری را فراهم کرده و به صورت گسترده در ساختن سد ها و برج ها و ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام نصب اولیه جرثقیل برجی، پایه تثبیت آن بایستی مطابق با مشخصات فنی مورد نیاز که در دفترچه آن نوع خاص از تاور کرین قید شده، با نظارت و تایید مهندس ساختمان اجرا شود. از آنجا که دسترسی به این بخش و بررسی دقیق مشخصات حین بهره برداری از سوی بازرس امکان پذیر نیست، تاییدیه مهندس ناظر ساختمان در این زمینه مورد نیاز خواهد بود.
قطعه افزایشی ارتفاع که معمولا ارتفاعی متفاوت با قطعات دیگر دکل دارد به این پایه متصل شده و پس از آن سکشن ها روی آن سوار شده و توسط پین و اشپیل استاندارد و یا پیچ و مهره به هم متصل می شوند. سپس دکل تاور کرین به قسمت گردون که شامل موتور و چرخ دنده ها می شود، متصل می گردد تا امکان چرخش را به تاور کرین بدهد.

در بالای قسمت گردون جرثقیل برجی، سه قسمت اصلی وجود دارد: جیب بالابری یا بازوی کاری یا فلش که کالسکه و قلاب روی آن حرکت می کنند. جیب کوتاه تر که وزنه های تعادلی روی آن قرار دارند و معمولا راهرو های بازرسی تاور کرین و تابلو برق اصلی و موتور گیربکس اصلی نیز در این قسمت جرثقیل برجی قرار گرفته اند. و قسمت اصلی دیگر کابین اپراتور تاور کرین است. که کنترلر ها و لیور ها (اهرم ها) در اینجا قرار داشته و اپراتوری تاور کرین از این قسمت انجام می شود.

tower crane parts

tower crane parts

بازوی بلندتر تاورکرین، فلش، بخشی از جرثقیل است که وظیفه باربرداری را به عهده دارد. و بازوی کوتاه، وزنه های تعادلی را در خود جای داده که معمولا از جنس بتون هستند و ترتیب قرار گیری این بلوک ها بر اساس ارتفاع کاری جرثقیل و طول فلش و ظرفیت کاربری متفاوت است که در دفترچه همان نوع خاص از تاور کرین قید شده است. اپراتور تاور کرین می تواند آن را از داخل کابین کنترل کند و یا در برخی از مدل ها از طریق ریموت کنترل از نقطه ای دلخواه عملیات باربرداری را انجام دهد. در اغلب موارد کابین اپراتور در بالای قسمت گردان قرار دارد ولی در برخی مدل ها کابین را روی فلش و یا بخش پایینی تاور کرین هم قرار می دهند.
بستن بار و اتصال قلاب ( هوک ) به بار، عموما توسط یک نفر که ریگر یا سیم بکسل انداز نامیده می شود انجام می گیرد . در بسیاری از موارد که اپراتور تاور کرین دید مناسبی روی بار ندارد و یا اینکه باربرداری در نقطه کور اپراتور انجام می گیرد، حضور ریگر آموزش دیده و مقید به اصول ایمنی بسیار حیاتی است.

بسیاری از حوادث جرثقیل های برجی نه به دلیل نقص فنی در تاور کرین بلکه به دلیل اشتباه ریگر در بستن صحیح بار و یا عدم ارتباط مناسب در حین بروز خطراتی مثل گیر کردن بخشی از بار به میل گرد ها یا بخشی از سازه در حال ساخت و وارد شدن شک ناگهانی به فلش رخ می دهند. ارتباط بین ریگر و اپراتور تاور کرین اغلب از طریق بیسیم صورت می پذیرد ولی باید هردو این افراد با علائم استاندارد و قراردادی ریگری آشنا باشند تا در صورت قطع ارتباط رادیویی و یا صدای محیطی بیش از اندازه بتوانند از آنها استفاده کنند.
قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها یا همان جرثقیل های برجی:
تاور کرین ها به صورت گسترده در عملیات ساختمانی و صنعت، برای جابجایی مواد مورد استفاده قرار میگیرند. جرثقیل های برجی بسیار متنوع هستند ولی قسمت های  اصلی همه آنها یکسان است:
دکل: که قسمت برجی شکل جرثقیل را تشکیل می دهد. که از قطعه ارتفاع و سکشن هایی تشکیل شده که از فولاد ساخته شده و توسط پین و اشپیل و یا پیچ و مهره به هم متصل می شوند. هنگام خرید تاور کرین باید به فابریک بودن سکشن ها و عدم استفاده از چند نوع سکشن روی هم توجه شود. در بازار ایران عموما سکشن های فابریک فرانسوی، سکشن های چینی و ایرانی موجود است.
گردون: قسمت گردان روی دکل قرار گرفته و چرخش فلش و بازوی تعادلی را روی تاور ممکن می سازد.
کابین اپراتور: که معمولا روی قسمت گردان قرار می گیرد. نصب جدول بار (Load chart) آن نوع خاص از تاور کرین داخل کابین جهت استفاده اپراتور الزامی است و یکی از مواردی است که در چک لیست بازرسی تاور کرین وجود دارد. اپراتور باید نحوه استفاده از این جدول را بداند. دید کافی در جهات مختلف، عدم نصب پرده و یا روزنامه روی شیشه ها که دید اپراتور را محدود می کنند. وجود کپسول آتش نشانی جهت پیشگیری از حوادث. سالم بودن لیور ها ( اهرم های کنترلی ) و وجود صندلی استاندارد که مسائل ارگونومی و راحتی اپراتور در آن لحاظ شده از سایر موارد مهم در بازرسی و ایمنی تاور کرین ها هستند.
جیب یا فلش: که شاری اوت یا همان کالسکه و قلاب و متعلقات آن روی این قسمت قرار گرفته و معمولا اتاقک بازرسی هم روی این قسمت تعبیه میشود.
قلاب: یا هوک که بار به آن بسته می شود. وجود شیطانک ( ضامن قلاب ) روی آن ضروری بوده و هرگونه جوشکاری روی این قسمت حین بازرسی، موجب رد شدن آن می شود.
بلوک های بتونی: که هم در انتهای بازوی تعادلی تاور کرین نصب می شوند و هم در برخی مدل ها روی قسمت پایه تثبیت قرار می گیرند تا اتصال مناسب به زمین برقرار شود.


 

– مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین ( جرثقیل برجی ) :tower crane assembly

تاور کرین ها یکی از پر کاربرد ترین انواع جرثقیل در پروژه های ساخت و ساز ساختمانی و برج ها هستند. مراحل نصب و مونتاژ تاورکرین سر چکشی که یکی از متداول ترین انواع مورد استفاده در ایران است در این فیلم نشان داده می شود.  بیشترین حوادثی که متاسفانه جان نصاب های تاور کرین را در سال های اخیر در ایران گرفته اند،بدلیل عدم آشنایی کافی با مراحل نصب و عدم توجه به مسائل ایمنی در این خصوص رخ داده اند.

 هنگام نصب و مونتاژ تاور کرین باید به این موارد توجه کرد:

  • استفاده از افراد مجرب و آموزش دیده که به خوبی اجزا آن مدل خاص از جرثقیل را می شناسند.
  • از آنجا که معمولا در مرحله اولیه قطعات تاور کرین توسط یک جرثقیل متحرک به محل نصب منتقل میشوند، استفاده از جرثقیل با ظرفیت و ارتفاع متناسب با بیشترین وزن قطعه تاور کرین بسیار اهمیت دارد. نقش افراد علامت ده (ریگر) بسیار حیاتی بوده و بایستی ارتباط مناسب بین افراد تیم نصاب به خوبی برقرار شود.
  • سرعت باد و شرایط جوی بسیار مهم است. مسئولین HSE (ایمنی) کارگاه بایستی از قبل به پیش بینی وضعیت آب و هوا توجه کرده و ترجیحا یک روز آرام را برای عملیات نصب انتخاب نمایند. حداکثر سرعت باد حین بالابردن قالب نصاب،۳۶ کیلومتر بر ساعت می باشد.
  • از قبل بایستی با توجه به ارتفاع دکل و طول فلش مورد نیاز و شعاع کاری تاور کرین، تمهیدات لازم دیده شود. بایستی به ساختمان ها و برج های مجاور، خطوط انتقال برق، تداخل شعاع کاری با تاورکرین های مجاور و … توجه خاصی شود
  • حتی الامکان نصب و مونتاژ تاورکرین را به یک روز تعطیل کاری و کم تردد موکول کنید. در هر حال بایستی به شعاع حداقل ۲۰ متر از دکل اصلی تاورکرین توسط نوار خطر به عنوان منطقه خطرناک مشخص شده و از تردد افراد بدون هماهنگی در این منطقه جلوگیری شود.
  • بازرسی قطعات پیش از آغاز مراحل نصب بایستی انجام شود. سکشن ها ( قطعات دکل ) بایستی همگی به صورت فابریک ساخت یک کارخانه باشند. در بازرسی های بعمل آمده بسیار مشاهده گردیده که به طور مثال سکشن های ایرانی، چینی و فرانسوی بر روی یک دکل نصب شده اند که به دلیل تفاوت های ابعادی هر چند کوچک، همچنین تفاوت های ساختاری مشکلات فراوانی را ایجاد کرده اند. اینگونه دکل ها به هیچ وجه استاندارد نبوده و تایید نمی شوند.
  • یکی از اشکالاتی که به کرات در بازرسی ها مشاهده گردیده استفاده از پین و اشپیل معیوب و دفرمه شدن آنهاست. به دلایلی که در قسمت قبل بیان گردید بسیار اتفاق می افتد که وقتی پین به خوبی جا نمی رود، نصاب از نصب مناسب آن پرهیز کرده و آن را رها می کند و به تبع آن اشپیل هم معمولا در جای خود قرار نمی گیرد.

برای مشاهده فیلم آموزش مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین اینجا کلیک کنید.


 

۱۰ نکته حیاتی در ایمنی جرثقیل های برجی – ساختمانی ( تاور کرین ):

۱٫ جرثقیل های برجی ( تاور کرین ) فقط باید توسط شخص دارای صلاحیت برپا و برچیده شوند و توسط افراد متخصص مورد بازدید و بازرسی قرار گیرند. در صورت لزوم آموزش های لازم جهت برپایی و برچیدن صحیح به افراد درگیر در این کار داده شود.
۲٫ جرثقیل های برجی باید توسط اپراتورهای دارای صلاحیت و آموزش دیده راهبری شوند. اپراتورها می بایست از سلامتی جسمی و روحی برخوردار بوده و مشکلات بینایی و شنوایی نداشته باشند. هم چنین اپراتورها می بایست قادر به کنار آمدن با شرایط مختلف (مدیریت کردن شرایط) در سایت های عملیاتی مختلف باشند.
۳٫ در جایی که اپراتور جهت جابجایی بار، نیاز به کنترل و راهنمایی شخص دیگری داشته باشد، می بایست فردی متبحر برای برقراری ارتباط با اپراتور توسط بی سیم ( سیگنال های رادیویی) یا حرکات دست در نظر گرفته شود .
۴٫ اپراتور تاور کرین می بایست بازرسی های روزانه و هفتگی از دستگاه را مطابق چک لیست انجام دهد و زمان کافی برای این بازرسی در نظر بگیرد. گزارش این بازرسی باید بصورت مکتوب تهیه شده و نگهداری شود.
۵٫ اپراتور جرثقیل می بایست به سرعت باد حین بلند کردن و جابجایی بار توجه کافی داشته باشد و از اختیارات لازم برای متوقف کردن باربرداری به علت وزش باد شدید ، برخوردار باشد.
۶٫ تاور کرین همواره می بایست فضای کافی جهت چرخش داشته باشد.
۷٫ گاهی تاور کرین ها شرایط خاص و غیر معمولی برای انجام کار دارند که در آن شرایط باید توجهات کافی جهت رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شود، برای مثال به برخی موارد ایمنی جهت کار در شرایط خاص اشاره می شود :
-به محدوده کاری و عملیاتی جرثقیل برجی توجه شود.
– ارتفاع ساختمان ها در نظر گرفته شود.
-سرعت مناسب جهت بالابردن بار در آن شرایط در نظرگرفته شود.
-به وزن بارهای حساس و بحرانی توجه کافی شود.
-درنوع پایه های تاور و نحوه نصب آن دقت کافی صورت گیرد.
-به شرایط زمینی که تاور بر روی ان قرار می گیرد توجه شود.
-ارتفاع استاندارد کاری جرثقیل با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده مورد توجه قرار گیرد.
۸٫ هنگامی که دو یا چند جرثقیل در یک سایت مشغول به کار هستند باید ارتفاع مجاز کاری هر یک برای جلوگیری از هرگونه برخورد مشخص شود.
۹٫جرثقیل های برجی کوچکتر با ظرفیت باربرداری سبکتر معمولا برای پروژه هایی مناسب هستند که از روش های سنتی ( با آجر، بتن و…) در ساخت وساز استفاده می کنند. البته در این شرایط معمولا از جرثقیل های نصب شده بر روی کامیون (متحرک و کارگاهی) استفاده می شود.
۱۰٫ جرثقیل های بزرگتر با ظرفیت باربرداری بیشتر معمولا برای پروژه هایی استفاده می شوند که از قطعات پیش ساخته برای ساخت و ساز استفاده میکنند که برای جابجایی این قطعات نیاز به جرثقیل هایی با ظرفیت بالا داریم.


دانلود پی دی اف (PDF) و مشاهده پاورپوینت ایمنی و بازرسی جرثقیل برجی (تاورکرین)


خدمات تخصصی شرکت بازرسی فنی دکتر صنعت:

  • بازرسی فنی و صدور گواهی نامه سلامت جرثقیل های سقفی و دروازه ای، متحرک و کامیونی، برجی ( تاور کرین )، لیفتراک و ماشین آلات راهسازی و عمرانی
  • برگزاری دوره های آموزشی بازرسی و ایمنی انواع جرثقیل، لیفتراک، آسانسور های کارگاهی و ماشین آلات و …
  • صدور گواهینامه اپراتوری تاور کرین، جرثقیل متحرک، لیفتراک و…
  • دوره های آموزشی ریگری و علامت ده جرثقیل

تمایز خدمات شرکت بازرسی فنی دکتر صنعت؟

  1. فعالیت تخصصی در حوزه بازرسی فنی انواع جرثقیل و لیفتراک ( نه به عنوان یک حوزه جانبی در کنار سایر فعالیت ها )
  2. بهره گیری از چکلیست های معتبر و بروز مطابق با آخرین ویرایش استاندارد های مرتبط
  3. تعهد به برنامه زمانی انجام خدمات و پیگری کلیه مراحل از سمت شرکت
  4. استفاده از مجربترین بازرسین حوزه فعالیت
  5. انجام بازرسی به صورت کامل از قطعات و اجزا و ارائه گزارش کامل و جزء به جزء
  6. رضایت مشتریان قبلی از خدمات صورت پذیرفته و اعتماد به این مجموعه

جهت مشاوره با بازرسین شرکت با شماره ۸۸۸۰۱۶۷۶-۰۲۱ تماس بگیرید.


سایر مطالب پربازدید سایت:

دانلود استاندارد جرثقیل های سقفی و دروازه ای، متحرک، تاورکرین و …

دانلود چک لیست های بازرسی فنی

فیلم های بازرسی و ایمنی و حوادث جرثقیل ها و لیفتراک

صدور گواهی نامه سلامت جرثقیل و لیفتراک