توضيحات پروژه

فیلم مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین (جرثقیل برجی)

[fusion_text]تاور کرین ها یکی از پر کاربرد ترین انواع جرثقیل در پروژه های ساخت و ساز ساختمانی و برج ها هستند. مراحل نصب و مونتاژ تاورکرین سر چکشی که یکی از متداول ترین انواع مورد استفاده در ایران است در این فیلم نشان داده می شود.  بیشترین حوادثی که متاسفانه جان نصاب های تاور کرین را در سال های اخیر در ایران گرفته اند،بدلیل عدم آشنایی کافی با مراحل نصب و عدم توجه به مسائل ایمنی در این خصوص رخ داده اند.

هنگام نصب و مونتاژ تاور کرین باید به این موارد توجه کرد:

  • استفاده از افراد مجرب و آموزش دیده که به خوبی اجزا آن مدل خاص از جرثقیل را می شناسند.
  • از آنجا که معمولا در مرحله اولیه قطعات تاور کرین توسط یک جرثقیل متحرک به محل نصب منتقل می شوند، استفاده از جرثقیل با ظرفیت و ارتفاع متناسب با بیشترین وزن قطعه تاور کرین بسیار اهمیت دارد. نقش افراد علامت ده (ریگر) بسیار حیاتی بوده و بایستی ارتباط مناسب بین افراد تیم نصاب به خوبی برقرار شود.
  • سرعت باد و شرایط جوی بسیار مهم است. مسئولین HSE (ایمنی) کارگاه بایستی از قبل به پیش بینی وضعیت آب و هوا توجه کرده و ترجیحا یک روز آرام را برای عملیات نصب انتخاب نمایند. حداکثر سرعت باد حین بالابردن قالب نصاب،۳۶ کیلومتر بر ساعت می باشد.
  • از قبل بایستی با توجه به ارتفاع دکل و طول فلش مورد نیاز و شعاع کاری تاور کرین، تمهیدات لازم دیده شود. بایستی به ساخنمان ها و برج های مجاور، خطوط انتقال برق، تداخل شعاع کاری با تاورکرین های مجاور و … توجه خاصی شود
  • حتی الامکان نصب و مونتاژ تاورکرین را به یک روز تعطیل کاری و کم تردد موکول کنید. در هر حال بایستی به شعاع حداقل ۲۰ متر از دکل اصلی تاورکرین توسط نوار خطر به عنوان منطقه خطرناک مشخص شده و از تردد افراد بدون هماهنگی در این منطقه جلوگیری شود.
  • بازرسی قطعات پیش از آغاز مراحل نصب بایستی انجام شود. سکشن ها ( قطعات دکل ) بایستی همگی به صورت فابریک ساخت یک کارخانه باشند. در بازرسی های بعمل آمده بسیار مشاهده گردیده که به طور مثال سکشن های ایرانی، چینی و فرانسوی بر روی یک دکل نصب شده اند که به دلیل تفاوت های ابعادی هر چند کوچک، همچنین تفاوت های ساختاری مشکلات فراوانی را ایجاد کرده اند. اینگونه دکل ها به هیچ وجه استاندارد نبوده و تایید نمی شوند.
  • یکی از اشکالاتی که به کرات در بازرسی ها مشاهده گردیده استفاده از پین و اشپیل معیوب و دفرمه شدن آنهاست. به دلایلی که در قسمت قبل بیان گردید بسیار اتفاق می افتد که وقتی پین به خوبی جا نمی رود، نصاب از نصب مناسب آن پرهیز کرده و آن را رها می کند و به تبع آن اشپیل هم معمولا در جای خود قرار نمی گیرد.

    film download button

    دانلود فیلم نصب و مونتاژ تاور کرین

[/fusion_text]