توضیحات پروژه

فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین

در این فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین که به صورت اختصاصی توسط دپارتمان آموزش های فنی و حرفه ای شرکت بازرسی دکتر صنعت، ترجمه و زیرنویس گردیده، مسائل مربوط به ریگری ایمن انواع جرثقیل های سقفی و دروازه ای، جرثقیل های متحرک و کفی و جرثقیل های برجی ( تاورکرین ) مورد بررسی قرار می گیرد. فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین برخی از مسائل مهم و اساسی ریگری جرثقیل ها و اصول صحیح بستن بار را بیان می کند که مطالبی را از آیین نامه ها و دستورالعمل های ایمنی جرثقیل و ریگری تاورکرین را نیز به صورت عملیاتی نشان می دهد.

توجه: در صورتی که فیلم همراه با زیرنویس نمایش داده نمی شود روی این لینک کلیک کنید

پیش تر در خصوص ۱۰ نکته حیاتی در ایمنی جرثقیل های برجی ( تاور کرین ) صحبت کردیم. در فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین در خصوص انتخاب و استفاده صحیح از اسلینگ ها مانند سیم بکسل، زنجیر، تسمه و مش فلزی و تجهیزات و متعلقات باربرداری، لزوم آموزش ریگر ها و سرپرستان مرتبط در این خصوص، علائم استاندارد ریگری، روش های تعیین و یا تخمین وزن بار توسط ریگر، مرکز ثقل یا گرانیگاه بار، چک های روزانه ریگر پیش از شیفت از تجهیزات و متعلقات باربرداری و تشخیص خرابی سیم بکسل، خرابی زنجیر و …، زوایای باربرداری، حوادث و خطرات باربرداری و اصول و دستورالعمل های ریگری ایمن و مسائل بسیار ارزشمند دیگر صحبت می شود.

اگر در یک کارگاه ساختمانی بزرگ کار می کنید به احتمال زیاد، بیشتر وقت ها چند جرثقیل بالای سر شما کار می کنند و معمولا یک نفر خاص کنترل یک جرثقیل را در دست دارد و به احتمال زیاد در کارگاه نیاز به ریگر و راهنمایی اپراتور جرثقیل هست. پس مطمئنا میدانید که ریگری درست و ایمن جرثقیل  برای داشتن یک کارگاه ساختمانی ایمن بسیار حیاتی است.

بسیار مهم است که کلیه افرادی که با جرثقیل کار می کنند یا با آن در ارتباط هستند به خوبی در مورد ایمنی ناحیه مربوط به خودشان آموزش ببینند. همچنین باید یک سرپرست آموزش دیده بر بستن صحیح بار و عملیات بالابری نظارت داشته باشد.

در این ویدیو با برخی از مهمترین نکات در مورد ریگری و بستن ایمن بار جرثقیل آشنا می شوید

اسلینگ ها – زنجیر، تسمه، سیم بکسل-  و…از نظر استحکام دسته بندی شده اند. بایستی از اسلینگی استفاده شود که قدرت و استحکام بیشتری داشته باشد.

تولید کنندگان اسلینگ ها، جدولی را به شما می دهند که می توانید بر اساس آن قدرت و ضخامت اسلینگ مناسب را انتخاب کنید.نمونه جدول یک شرکت سازنده بلت یا همان تسمه مصنوعی را که در آن محدوده باربرداری بهره برداری WLL یا همان Working Load Limit هر کد رنگی تسمه در حالت های باربرداری مختلف تک اسلینگ عمودی، خفتی، بسکتی و … نمایش داده شده است.

belt sling color codes

 

همچنین یک سری علائم استاندارد ریگری هم برای علامت دادن وجود داردکه باید در دسترس اپراتور ها باشد.

ولی یک قانون کلی برای ریگری و بستن بار وجود دارد:

همیشه باید روی بار کنترل کامل داشته باشید

فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین

کنترل کردن بار

اولین گام در برنامه ریزی بالا بردن بار، تشخیص وزن بار است .بسیاری از بارها پلاک مشخصات دارند که وزن آن بار روی آن مشخص شده است. اگر نتوانستید این پلاک را پیدا کنید،  بهتر است که با سازنده یا فروشنده آن دستگاه تماس بگیرید

وقتی می خواهید مواد و مصالح رو بالا ببرید ، باید با شمردن تعداد و وزن هر کدام از آن ها وزن کلی را تخمین بزنید.

مرحله بعد، پیدا کردن مرکز ثقل بار است. هدف این است که تا حد ممکن قلاب روی مرکز ثقل بار قرار بگیرد. قبل از اینکه بار را بلند کنید، مطمئن شوید که قلاب و تجهیزات ایمنی – مثل شیطانک یا همان ضامن قلاب – سالم هستند، اگر اینطور نیست ،تا برطرف شدن نواقص بار را بلند نکنید. وقتی بستن بار تمام شد، باید یک دفعه، برای امتحان بار را بالا ببرید. بار را فقط چند سانت از زمین جدا کنید. با این کار نه تنها مطمئن میشوید که اسلینگ برای بالابردن بار مناسب است، بلکه مطمئن می شوید که بار همان طور که می خواهید آویزان خواهد شد.اگر بار به صورت نا متعادل آویزان شود، آن را به حالت اولیه برگردانده و دوباره ببندید.

فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین

خیلی مهم است که فقط یک فرد علامت ده با اپراتور جرثقیل در ارتباط باشد. در عین حال سایر اعضای گروه با این فرد علامت ده در ارتباط مستمر هستند. هنگامی که دستور نهایی بالا بردن بار داده می شود، باید همه افراد تیم فاصله مناسب از بار داشته باشند و ریگر نباید این دستور را تا زمانی که همه افراد تیم کارشان تمام شود، بدهد.

قبل از اینکه به ریگر بگویید که دستور بالابری بدهد، مطمئن شوید که دست ها و انگشتان شما در لبه ها زیر سیم بکسل گیر نخواهد کرد.

همان طور که میبینید،کلید اصلی در ایمنی ریگری، کار گروهی است.

وقتی با بارهایی کار می کنید که احتمال واژگونی بیشتری دارند، باید کنترل دقیق تر و کاملتری روی بار داشته باشید. اگر از اسلینگ های ترکیبی استفاده می کنید، باید برای تشخیص قدرت و استحکام اسلینگ ها به جدول آنها مراجعه کنید.

قانون کلی نیرو ها این است که:

هرچه زاویه بین اسلینگ ها بیشتر شود، بار کمتری را می توانند بلند کنند.

به عبارت دیگر، هرچه زاویه مسطح تر می شود، به اسلینگ قوی تری نیاز خواهید داشت. در این حالت قلاب و سیم بکسل باید روی مرکز ثقل بار قرار بگیرند.

تقریبا غیر ممکن است که به صورت کاملا دقیق قلاب را روی مرکز ثقل بار قرار دهید. بنابر این وقتی بار را بلند می کنید معمولا در یک جهت می چرخد و یا تاب می خورد. باید این چرخش و تاب را کنترل کنید، چرا که ممکن است فشار وارده بر اسلینگ ها را چند برابر کند.

اگر در نزدیکی دیوار و یا انبار مصالح هستید، بین جرثقیل و این نقاط که راه فرار ندارند قرار نگیرید.

وقتی تشخیص دادید که بار تعادل لازم را دارد و همه افراد از مسیر چرخش و تاب بار دور شدند، همزمان با بالا رفتن بار شما هم فاصله بگیرید.

ایمنی کار با جرثقیل تا حد زیادی به آموزش و تجربه ریگر بستگی دارد. هر قدر از اهمیت قرار نگرفتن زیر بار جرثقیل بگوییم، کم گفته ایم.

یک سوم حوادث و جراحات گزارش شده به خاطر ایستادن افراد زیر بار جرثقیل بوده است. اپراتورهای جرثقیل آموزش داده شده اند که بار را از روی افراد کارگاه عبور ندهند ولی اینکار همیشه هم ممکن نیست. بسیاری از جرثقیل ها، زنگ یا بوق هشدار دارند که هنگامی که بار بالای سر افراد باشد هشدار می دهند.به این صدا توجه کنید.

فیلم آموزشی ریگری جرثقیل و تاورکرین

نکته دیگری که در مورد بالابری یک بار باید مورد توجه قرار گیرد، پایداری ساختار است.

برای مثال اگر بار را با یک بسکت جابجا کنید و آن را از دو طرف مهار کنید به احتمال زیاد کنترل بار را از دست خواهید داد.

به طور مشابه اگر باری را بلند می کنیدکه قطعات اضافی مثل نرده دارد، نباید سیم بکسل یا زنجیر را به آن نرده ببندید.

بلکه باید با بستن بدنه اصلی بار ،کنترل کاملی بر آن داشته باشید. خیلی مهم است که تجهیزات بالابری مناسب برای بالابری انتخاب کنید.

تسمه های نایلونی تبدیل به یکی از تجهیزاتی شده اند که افراد آن را ترجیح می دهند. دلیل آن هم روشن است، به علت سبک بودن، حمل و نقل راحت و اینکه لبه های تیزی ندارد که دست شما رو ببرد.

باضافه اینکه استحکام کششی بالایی دارد ولی بعضی وقت ها افراد از این تسمه ها در شرایطی که توصیه نشده استفاده می کنند. این تسمه های مصنوعی باید روی سطوحی استفاده شوند که به تسمه آسیب و خراش وارد نکنند و یا بارهایی که لبه تیز ندارند.از آنجا که این تسمه ها از جنس فیبر هستند، امکان پاره شدن آنها نسبت به سایر انواع اسلینگ ها بیشتر است همچنین نسبت به حرارت حساسیت بیشتری دارند و منظور ما تنها حرارت محیط نیست بلکه حراراتی را که از اصطکاک با بار ایجاد می کند نیز در بر می گیرد.

ریگر هرگز نباید تسمه را گره بزند.  چرا که استحکامش را در آن نقطه به نصف کاهش می دهد. توجه کنید وقتی یک تسمه گره خورده تست کشش می شود چه اتفاقی می افتد، دقیقا در نقطه گره خورده پاره می شود.

همین اتفاق زمانی که یک قسمتی از تسمه پارگی دارد اتفاق می افتد،تسمه از همان نقطه پاره می شود.

سیم بکسل ها نسبت به تسمه های نایلونی پر کاربرد تر هستند و برای جابجایی مواد با گوشه های تیز مناسب ترند.

در هر حال باید از قبل کلیه گوشه های تیز در تماس با سیم بکسل را با پد های مقاوم در برابر فشار بپوشانید.

توجه کنید، هنگام بستن بار با سیم بکسل، همیشه باید دستکش مناسب بپوشید. در اینجا هم توجه کنید که سیم بکسل در نقطه آسیب دیده به طور قابل ملاحظه ای ضعیف شده و دقیقا در همان نقطه پاره می شود.

وقتی که از زنجیر استفاده می کنید، مطمئن شوید که زنجیر از نوع آلیاژی است و مخصوص بالابری می باشد که معمولا با حرف A یا باعدد  ۸ مشخص می شود،که نشان می دهد مخصوص بالابری است.

خیلی مهم است که بدانیم چه زمانی یک اسلینگ را دور بیندازیم. زنجیرهای با اتصالات ترک خورده، یا با جوش نا مناسب باید تعمیر شوند.یا کنار گذاشته شوند.

دلایل زیادی برای جایگزینی سیم بکسل وجود دارد. به عنوان مثال: وقتی چندین مفتول از سیم بکسل در یک قسمت کوچک پاره شده اند. یا زمانی که خوردگی و زنگ زدگی وجود دارد، یا وقتی که به هر دلیلی استفاده از سیم بکسل خطرناک باشد.

متاسفانه، تسمه های مصنوعی معمولا بیشتر از زمان ایمن عمرشان مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که روی تسمه سوراخ و پارگی وجود دارد و یا وقتی که آسیب حرارتی یا شیمیایی به تسمه وارد شده نباید از آن استفاده کرد.

بسیاری از این تسمه ها یک لایه قرمز رنگ هشدار دهنده در داخل دارند اگر این رنگ هشدار ظاهر شود باید آن تسمه کنار گذاشته شود.

گاهی  اوقات ممکن است تسمه آسیب جدی ببیند ، بدون اینکه این رنگ ظاهر شود، پس همیشه اسلینگ را پیش از استفاده بازرسی کنید.

belt sling failure

تسمه های گرد، یک لایه روکش جهت محافظت از اسلینگ در برابرآسیب یا پاره شدن دارند. این لایه تا حدی می تواند تسمه را محافظت کند. اگر متوجه شدید که این لایه آسیب دیده مطمئنا بلت نایلونی هم آسیب دیده و باید کنار گذاشته شود.

قانون کلی این است:

اگر هرگونه تردیدی درباره ایمنی و استحکام یک اسلینگ دارید از آن استفاده نکنید.

و هرگز سعی نکنید از یک تجهیز بالابری تایید نشده استفاده کنید و بهترین راه برای استفاده مناسب از اسلینگ ها در طول عمرشان انبار کردن و نگهداری مناسب است.

اسلینگ ها نباید در شرایط بد قرار گیرند و بهتر است موقعی که استفاده نمی شوند با فاصله از زمین قرار گیرند.

علاوه بر انتخاب اسلینگ مناسب – زنجیر، تسمه، سیم بکسل و … باید تصمیم بگیرید که بار را با چه تجهیزاتی ببندید و برای اینکار به چه تعداد اسلینگ نیاز خواهید داشت.ارائه اختصاصی از دکتر صنعت.

باز هم همان قانون کلی:

از اسلینگی استفاده کنید و بار را به شکلی ببندید که کنترل کاملی را بر آن داشته باشید.

بعضی مواقع ممکن است یک تسمه که به صورت خفتی بسته می شود مناسب باشد، در شرایط دیگری ممکن است بستن بار به شکل بسکتی و یا بستن بار با چند اسلینگ برای ایجاد تعادل بیشتر مناسب باشد.

به خاطر داشته باشید وقتی بیشتر از یک اسلینگ به کار می برید، باید زوایای باربری را مورد توجه قرار دهید. برای بارهای بلندتر ممکن است به شاهین نیاز داشته باشید تا سیم بکسل ها به موازات سطح افق نشوند. در تمامی این مراحل می توانید از یک مهار بار استفاده کنید تا کنترل بیشتری را از سطح زمین بر بار داشته باشید.

وقتی بار را هدایت می کنید، از محدوده زیرین آن فاصله بگیرید و از یک مهار جهت کنترل بار استفاده کنید. وسایل اضافی را از اطراف بار دور کنید، پای خود را در جای مطمئن قرار دهید و همیشه امکان سقوط بار را در نظر گرفته و راه فرار را برای خود در نظر بگیرید و هرگز بین بار و دیوار و یا جایی که راه فرار ندارد نایستید.

دوباره تاکید می کنیم

نکته کلیدی

کار گروهی است

قوانین ریگری ایمن را بایستی همه افراد مرتبط فرا گیرند. همیشه کنترل کامل بر بار خود داشته باشید. مطمئن شوید که فرد علامت ده، علامت های استاندارد را به خوبی می شناسد و می تواند به خوبی با تیم بالابری ارتباط برقرار کند. دستان خود را از لبه های تیز و گوشه ها دور کنید و هرگز تا اتمام کار همه افراد تیم دستور بالا بردن بار را صادر نکنید.

بالابری خود را از طریق مشخص کردن وزن بار و مرکز ثقل و میزان پایداری ساختاری بار برنامه ریزی کنید

در ابتدا با چند سانت جدا کردن بار از زمین آن را تست کنید. مواظب تاب و لمبر بار باشید و همیشه از ناحیه زیر بار دور بایستید.

ریگری ایمن جرثقیل یکی از پارامتر های اساسی در ایمنی کلی جرثقیل است. این یک تلاش تیمی است.

هر یک از اعضای تیم در انجام موفقیت آمیز و ایمن کار نقش بسزایی دارد.مسئولیت خودتان را بشناسید و مطمئن شوید که سایر اعضای تیم هم مسئولیت شان را می دانند.این همان چیزی است که تفاوت بین یک بالابری ایمنو یا یک حادثه بزرگ را ایجاد می کند.


مراحل بازرسی و صدور گواهی نامه سلامت جرثقیل و لیفتراک چه هستند؟

  • درخواست مشتری مبنی بر انجام بازرسی فنی و ارسال مشخصات تجهیزات از قبیل نوع، مارک، مدل، تناژ و …
  • انجام بازرسی فنی توسط شرکت بازرسی مطابق با چک لیست های معتبر و بررسی قطعات و عملکرد تجهیز
  • ارائه گزارش کامل بازرسی فنی به تفکیک هر تجهیز و تایید یا عدم تایید کلیه قطعات
  • در صورت عدم وجود عیوب و مغایرت های حیاتی، انجام تست بار
  • در صورت عدم سلامت قطعات، تعیین فرصت جهت برطرف کردن موارد و سپس انجام تست بار ( LOAD TEST )
  • صدور گواهینامه سلامت

– تمایز خدمات شرکت بازرسی فنی دکتر صنعت؟

  1. فعالیت تخصصی در حوزه بازرسی فنی انواع جرثقیل و لیفتراک ( نه به عنوان یک حوزه جانبی در کنار سایر فعالیت ها )
  2. بهره گیری از چکلیست های معتبر و بروز مطابق با آخرین ویرایش استاندارد های مرتبط
  3. تعهد به برنامه زمانی انجام خدمات و پیگری کلیه مراحل از سمت شرکت
  4. استفاده از مجربترین بازرسین حوزه فعالیت
  5. انجام بازرسی به صورت کامل از قطعات و اجزا و ارائه گزارش کامل و جزء به جزء
  6. رضایت مشتریان قبلی از خدمات صورت پذیرفته و اعتماد به این مجموعه

– سایر خدمات شرکت بازرسی فنی دکتر صنعت:

  • برگزاری دوره های آموزشی بازرسی و ایمنی انواع جرثقیل، لیفتراک، آسانسور های کارگاهی و ماشین آلات و …
  • صدور گواهینامه اپراتوری تاور کرین، جرثقیل متحرک، لیفتراک و…
  • دوره های آموزشی ریگری و علامت ده جرثقیل

جهت مشاوره با بازرسین شرکت با شماره ۸۸۸۰۱۶۷۶-۰۲۱ تماس بگیرید. ما در کنارتان هستیم