سیم بکسل ها (Wire Rope) یا همان طناب فولادی یکی از انواع اسلینگ ها هستند که بخشی از متعلقات باربرداری جرثقیل را تشکیل می دهند. در این مقاله انواع، مشخصات فنی و انتخاب سیم بکسل ها (Wire Ropes) ارائه می گردد.

اجزاء سیم بکسل عبارتند از:

  1. مفتول ها (wire) که به دور هم تابیده شده و استرند (Strand) را می سازند.
  2. استرندها که بطور مارپیچ دور یک هسته یا مغزی ( core) قرار می گیرند.
  3. هسته یا مغزی که قسمت اصلی سیم بکسل بوده و از جنس الیاف گیاهی یا مصنوعی و یا فولادی می باشد.

 

نمای برش جانبی سیم بکسل

نمای برش جانبی سیم بکسل

 

انواع مفتول های سازنده سیم بکسل:

  • مفتول فولادی بدون پوشش: این نوع مفتول بیشتر در مناطقی که عوامل ایجاد زنگ زدگی کمتر است استفاده می شود.

 

  • مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع مفتول با فلز روی پوشیده شده است و مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و رطوبت و … دارد . این مفتول بیشتر در صنایع کشتیرانی و امور دریایی کاربرد دارد.

 

  • مفتول فولادی ضد زنگ:این نوع مفتول علاوه بر مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، در مقابل حرارت بالا تا حدود ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد نیز مقاوم بوده و بیشتر در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و … استفاده می شود.

 

شناسایی انواع سیم بکسل ها از نظر ساختار:

به طور کلی مفتول های یک استرند به دو صورت راست گرد (Z) و یا چپ گرد (S) به دور هم تابیده می شوند و از این طریق شناسایی می شوند. پس از آن، این استرند ها نیز به دو صورت راست گرد یا چپ گرد به دور مغزی تابیده شده و سیم بکسل را می سازند. از این رو مطابق شکل چهار حالت خواهیم داشت. اگر جهت تاب مفتول ها در استرند و  استرند ها به دور هم یکسان باشند- هر دو راست گرد یا چپ گرد تابیده شده باشند- سیم بکسل با تاب لنگ (Lang Lay ) خواهیم داشت و اگر جهت تاب یکسان نباشد، سیم بکسل با تاب معمولی( Ordinary Lay) بدست می اید.