جدیدترین حوادث و خرابی تاور کرین و درس هایی که باید آموخت!
در جدول زیر آمار حوادث و خرابی تاور کرین – Tower Crane – را بر اساس کشور بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ میلادی مشاهده می کنید:
در این سال ها حداقل ۴۶ حادثه جدی و مهم در سرتاسر دنیا اتفاق افتاده است.
۸ حادثه در انگلستان | ۶ حادثه در چین | ۵ حادثه در آمریکا | ۴ حادثه در روسیه |
۳ حادثه در آفریقای جنوبی | ۲ حادثه در آلمان | ۲ حادثه در سوییس | ۱ حادثه در بحرین |
۱ حادثه در کانادا | ۱ حادثه در مالزی | ۱ حادثه در فیلیپین | ۱ حادثه در قطر |
در جدول زیر ببینیم حین رخداد حادثه، تاور کرین در چه وضعیتی قرار داشته است:
وضعیت تاور کرین | آمار حوادث |
در حال بهره برداری | ۲۰ |
در حال افزایش سکشن و ارتفاع | ۷ |
در حال دمونتاژ | ۶ |
خارج از سرویس | ۵ |
حین نصب | ۴ |
ناشناخته | ۳ |
در حال تست | ۱ |
- با بررسی این آمار مشاهده می گردد که بیشترین حوادث و خرابی تاور کرین حین بهره برداری رخ داده که با مقایسه مدت زمان بهره برداری با سایر آیتم ها، امری طبیعی به نظر می رسد و اهمیت تست و بازرسی تاور کرین را به صورت ادواری نشان می دهد
حال ببینیم این خرابی ها و حوادث در کدام نواحی و قطعات تاور کرین رخ داده اند:
ناحیه خرابی و حادثه | تعداد رخداد حادثه |
فونداسیون | ۹ |
فلش ( جیب) | ۷ |
پایه تثبیت – سکشن متصل به فونداسیون | ۴ |
گردون | ۴ |
برج | ۴ |
بالای تاور کرین و کاج | ۳ |
افتادن سکشن تاور کرین | ۲ |
مهاری ها | ۲ |
حرکت ناگهانی فلش | ۱ |
کمربند های ارتفاعی | ۱ |
ناشناخته | ۹ |
با دقت در این جدول مشخص می گردد که درصد بالایی از حوادث در قسمت فونداسیون و پایه تثبیت تاور کرین رخ داده است. این مساله اهمیت نظارت بر اجرای فونداسیون مطابق با دستورالعمل و دفترچه سازنده تاور کرین را نشان می دهد.
حال بیایید چند نمونه از حوادث و خرابی تاور کرین را به صورت موردی بررسی کنیم:
Canary Wharf – می سال۲۰۰۰
- تاورکرین در حال نصب توسط ۶ نفر نصاب بود
- هنگامی که آخرین سکشن در حال اضافه شدن بود، سقوط اتفاق می افتد.
- سه نفر از نصاب های تاورکرین بر اثر سقوط جان خود را از دست دادند.
- آوار و خرابی در ناحیه وسیعی از میدان کانادا به جای ماند.
دلایل رخداد حادثه:
- نبود آموزش صحیح و کافی
- ساعت کاری طولانی نصاب ها
- برنامه ریزی نامناسب
- تجهیزات خراب
- عدم توجه به دستورالعمل های سازنده تاور کرین
-worthing- فوریه ۲۰۰۵
- دو نفر کشته شدند
- یک نفر به شدت آسیب دید
- دو نفر از نصاب ها که روی فلش مشغول جداسازی سیم بکسل های شاریوت و بالابری بودند در دم مجروح شدند.
- نصاب سوم مهاری ها را در یک سمت دکل باز کرده بود
- اینکار موجب چرخش فلش شد
- مهاری های دیگر که ضعیف شده بودند، عملکرد درستی نداشتند و تاور کرین سقوط کرد.
دلایل رخداد حادثه:
- نبود آموزش صحیح و کافی
- برنامه ریزی نامناسب
Battersea- سپتامبر ۲۰۰۶
- جرثقیل BPR 222
- جرثقیل مدت چند هفته بود که مورد بهره برداری قرار می گرفت
- اتصال زیر رینگ گردان تاور کرین جدا شد
- فلش تاور کرین روی سایت کاری و خیابان مجاورش افتاد
- اپراتور تاورکرین و یک نفر عابر پیاده مردند
- اتصالات رینگ گردان تاور کرین مدت کوتاهی بعد از نصب تاور کرین تعویض شده بودند
- تحقیقات بر روی روش تعویض اتصالات رینگ گردان متمرکز بود
دلایل رخداد حادثه:
- تعمیرات و نگهداری ضعیف
- عدم بازرسی کامل و صحیح تاور کرین
- برنامه ریزی نامناسب
-Seattle – نوامبر۲۰۰۶
- تحقیقات محلی، طراحی نامناسب فونداسیون تاور کرین را عامل حادثه شناخت
- اجزا تاور کرین دچار خستگی شده بودند
- نبود نگهداری و بازرسی مناسب تاورکرین
دلایل رخداد حادثه:
- برنامه ریزی نامناسب
- مشکل طراحی فونداسیون
- نگهداری ضعیف
- عدم بازرسی کامل و صحیح تاورکرین
– Liverpool- ژانویه۲۰۰۷
- جرثقیل برجی از نوع بوم متحرک
- بار جرثقیل سبک بوده است
- جرثقیل در کمترین شعاع کاری خود کار می کرده
- سرعت باد نزدیک به بیشترین حد مجاز بوده
- با توجه به طراحی جرثقیل های برجی با بوم متحرک، در شعاع های کاری کوچک و وزش باد شدید، بوم این نوع جرثقیل به راحتی به پشت بر می گردد. بوم این جرثقیل هم به پشت برگشته است.
- یک کارگر ساختمانی در این حادثه کشته شده است.
– Croydon- 2007
دلایل رخداد حادثه:
- تیم نصاب تاور کرین قبلا این نوع جرثقیل را نصب نکرده و آموزش صحیحی در این خصوص ندیده بودند
- برنامه ریزی نامناسب
- مشکل طراحی فونداسیون
- نگهداری ضعیف
- عدم توجه به دستورالعمل های سازنده تاور کرین
– مشهد – آبان۹۳
- حادثه حین نصب تاورکرین پروژه ساختمانی توسط جرثقیل متحرک اتفاق افتاده
- بوم جرثقیل متحرک حین بالابری اجزا تاور کرین، شکسته و به تاورکرین برخورد می کند.
- تاور کرین هم شکسته و سه نفر که روی آن بودند سقوط می کنند
- دو نفر در دم کشته می شوند و دو نفر هم مجروح می شوند
- عدم توجه به شعاع کاری و ظرفیت و جدول بار جرثقیل متحرک حین بالابری یکی از عوامل این حادثه است
- به احتمال زیاد عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مثل هارنس ( کمربند ایمنی ) توسط نصاب های تاور کرین موجب سقوط آن ها با اولین شک وارده شده.
- چون شکست در تاور کرین معمولا به صورت کامل اتفاق نمی افتد . در صورتی که نصاب پرت نشود، امکان زنده ماندنش وجود دارد.
( منبع: خبر آنلاین )
– مشهد – شهریور ۹۳
- سقوط تاور کرین روی خیابان
- ۳مجروح و میلیاردها خسارت
دلایل احتمالی:
- عدم توجه به ظرفیت تاورکرین
- عدم توجه به دستورالعمل های بازرسی فنی
( منبع: باشگاه خبرنگاران جوان )
– تهران – اردیبهشت ۹۳
- سقوط حین نصب تاور کرین
- ۴ کشته و مجروح
- خسارت های شدید مالی
دلایل احتمالی:
- نبود فضای مناسب برای نصب تاورکرین موجب باز شدن بیش از حد بوم جرثقیل متحرک شده
- عدم توجه به جدول بار جرثقیل متحرک
- عدم توجه به کاهش ظرفیت جرثقیل متحرک با باز شدن هرچه بیشتر بوم
- آموزش نداشتن اپراتور جرثقیل متحرک در خصوص جدول باربرداری و اصول صحیح باربرداری
- عدم استفاده از نصاب های با تجربه
( منبع: ایرنا )
اینها، همه و همه تنها بخشی از آمار حوادث و خرابی تاور کرین در سال های اخیر و دلایل رخداد آنها بود. مهمترین مشکلاتی که اینگونه حوادث، بخصوص در پروژه های ساختمانی و عمرانی ایجاد می کنند:
- زیان های جانی وارده که معمولا جبران ناپذیر هستند
- خسارت های مستقیم مالی وارده به تجهیزات، پروژه، اماکن اطراف و …
- خسارت های غیر مستقیم مالی، ناشی از تاخیر در پروژه و برآورده نشدن تعهدات پیمانکار در این خصوص و…
سازمان نظام مهندسی هم با توجه به حوادث رخ داده در حوزه تاور کرین، طبق اطلاعیه ای، ناظران و مجریان پروژه های ساختمانی را به ارائه اطلاعات در خصوص بازرسی های انجام شده و ارائه گواهینامه بازرسی تاور کرین ملزم نمود.
سایر مطالب پر بازدید:
دانلود استاندارد جرثقیل های سقفی و دروازه ای، متحرک، تاورکرین و …
دانلود چک لیست بازرسی تاورکرین
فیلم های بازرسی و ایمنی جرثقیل ها و لیفتراک
جهت انجام مشاوره و درخواست بازرسی فنی با شماره ۸۸۸۰۱۶۷۶-۰۲۱ تماس بگیرید.
ارسال یک دیدگاه